اخبار بروجردلرستانویژه ها

سنگینی بافت فرسوده روی شانه‌های شهر

روزهای بروجرد- بیشترین بافت فرسوده شهری لرستان در دو شهر پرجمعیت خرم‌آباد و بروجرد وجود دارد، جایی که خانه‌های خشتی آن حادثه را انتظار می‌کشند.

مهر: حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده در شهرهای لرستان معضلی است که به همراه خود آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی را نیز خواهد داشت.

سنگینی بافت فرسوده روی شانه‌های شهرها

در حال حاضر بیشترین بافت فرسوده در میان شهرهای استان در دو شهر خرم‌آباد و بروجرد وجود دارد که باتوجه‌به قرارگرفتن این دو شهر در محدوده لرزه‌خیزی زیاد و بسیار زیاد چاره‌اندیشی در این زمینه ضروری است.

وقوع زلزله‌های متعدد در شهر بروجرد که همواره با خساراتی همراه بوده خود به‌تنهایی نمونه‌ای از تبعاتی است که در صورت وقوع زلزله‌ای دیگر می‌تواند گریبان شهرهای استان را بگیرد و خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد.

کار ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در برخی مناطق استان آغاز شده است؛ ولی به نظر می‌رسد تسریع در روند نیازمند مشارکت و همکاری خود مردم است، موضوعی که در صورت بی‌توجهی به آن تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وجود دو هزار و ۵۱ هکتار بافت فرسوده در لرستان

بهزاد شاکرمی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان دراین‌رابطه، اظهار داشت: در لرستان دو هزار و ۵۱ هکتار بافت فرسوده وجود دارد.

او عنوان کرد: در این راستا ما موظف هستیم که ۱۶ هزار و ۵۵۴ واحد را طی چهار سال را در این بافت‌های فرسوده بهسازی و نوسازی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، ادامه داد: برای بهسازی و نوسازی این واحدها در بافت‌های فرسوده، سه مشوق در نظر گرفته شده است.

تخفیف در ارائه خدمات شهری و مهندسی در بافت‌های فرسوده

شاکرمی یکی از این مشوق‌ها را در حوزه خدمات از جمله تخفیف پروانه ساختمان، خدمات نظام‌مهندسی و… عنوان کرد و گفت: تخفیف‌ها و مشوق‌های شهرسازی را یکی دیگر از موارد مدنظر برای بهسازی و نوسازی واحدها در بافت‌های فرسوده است.

او ادامه داد: همچنین افزایش تراکم طبقات واحدها بر اساس نوع بافت، کوچه، محله و… یکی دیگر از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، افزود: احداث واحدهای تجاری، حذف پارکینگ و… از دیگر مشوق‌ها دراین‌رابطه است.

پرداخت ۵۵۰ میلیون تسهیلات برای نوسازی خانه‌ها

شاکرمی با تأکید بر اینکه همچنین یک سری بسته‌های مالی نیز دراین‌رابطه پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: جدیدترین تسهیلاتی که برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده در حوزه نهضت ملی مسکن است.

او با بیان اینکه در این راستا ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد، عنوان کرد: ۱۸۵ میلیون تومان آن با سود صفر درصد بوده و سودی ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: ۳۶۵ میلیون تومان باقی‌مانده نیز در قالب وام نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود که فرصت بسیار مناسبی برای بهسازی بافت‌های فرسوده در استان است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close