اخبار بروجرد

۷۵ درصد مبتلایان تب مالت در بروجرد ساکن روستا هستند

روزهای بروجرد- مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد با اشاره به اینکه پارسال ۸۹ نفر در این شهرستان به بیماری تب مالت مبتلا شدند، گفت: ۷۵ درصد بیماران بروجردی مبتلا به تب مالت در روستاها ساکن هستند.

 

مژگان نوابی درگفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ۱۲ نفرازاین بیماران به علت مصرف بستنی سنتی به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به فصل زایش دام ها و شیوع بیماری تب مالت افزود: ابتلا به این بیماری که بین انسان و دام مشترک است به دلیل تماس روستائیان با دام ها وعدم رعایت نکات بهداشتی و یا مصرف لبنیات غیر پاستوریزه رخ می دهد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت دامداران باید برای تماس با دام و قبل از ورود به محل نگهداری دام ها از لباس مناسب و ایمن استفاده کنند.

نوابی اضافه کرد: شیرمحلی باید بین سه تا پنج دقیقه جوشانده شود تا میکروب های آن از بین برود.

وی با اشاره به اینکه در آغوز هیچ ماده مفیدی برای بدن انسان وجود ندارد، ادامه داد: آغوز سرشار از میکروب است که ابتلا به بیماری تب مالت را برای انسان افزایش می دهد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت ودرمان بروجرد گفت: پنیر محلی به دلیل اینکه از شیرنجوشیده تهیه می شود باعث ابتلای انسان به تب مالت می شود.

نوابی افزود: شهروندان توجه داشته باشند که استفاده از بستنی سنتی که از خامه تهیه می شود یکی از عوامل مهم ابتلا به تب مالت می باشد.

وی بیان کرد: بیماری تب مالت یا بروسلوزیکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است و به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرارمی‌گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close