اخبار بروجرد

سفره خانههای سنتی منطقه گردشگری ونایی بروجرد را نازیبا کردهاند

روزهای بروجرد- ونایی به عنوان یک از مناطق بکر و زیبای بروجرد در بسیاری از فصول سال پذیرای گردشگران است که این روزها سفره خانه های سنتی مشکلات بسیاری برای این روستای هدف گردشگری به وجود آورده اند.

به گزارش ایرنا روستای ونایی در ۱۲ کیلومتری شمال غربی بروجرد واقع شده رودهای پُرآب و سرسبز طبیعت زیبا و وصف نشدنی در بسیاری از فصول سال به خصوص بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند.

آب وهوای بی نظیر و دلچسب، صدای رودخانه و خنکای این روستا در فصل گرم سال پذیرای گردشگران بروجردی و شهرستان های هم جوار است.

به دلیل وجود رودهای پر آب و هوای مناسب، کشاورزی در این روستا رونق زیادی دارد، خیار شور، ترشیجات، محصولات لبنی و انواع لواشک و ترشک از سوغات این منطقه بکر و دیدنی است اما در کنار این همه زیبایی سفره خانه های سنتی غیرمجاز معضلی است که با گذشت سال های سال هنوز برطرف نشده است.

در سراسر مسیر جاده ونایی سفره خانه هایی دیده می شوند که بسیاری از آنها غیرمجاز بوده و از میان ۲۷ سفره خانه سنتی در این منطقه گردشگری تعداد اندکی با مجوز فعالیت می کنند.

در سال های اخیر بارها ساماندهی سفره خانه های سنتی ونایی بروجرد مطرح می شود اما به نظر می رسد تحقق این مهم به کلاف سر در گمی تبدیل شده و همین سبب شده است تا کار نظارت بر آنها کمی سخت شود.

سفره خانه های سنتی علاوه بر جذب و پذیرایی از گردشگران در اشتغال‌زایی هم نقش بسیار مهمی دارند که رفع موانع و مشکلات توسط متولیان، راه را برای دریافت مجوز تسهیل می کند.

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: سفره خانه های سنتی باید مجوز مورد نیاز را از اداره میراث فرهنگی دریافت کنند تا با داشتن مجوز بتوانند تحت نظارت بهداشت و محیط فعالیت نمایند.

محمود رازانی گفت: برخی از سفره خانه ها اقدام به عرضه قلیان می کنند که این کار ممنوع است.

وی اظهارکرد: سال گذشته ۱۱ سفره خانه سنتی در ونایی بروجرد به دلیل داشتن مشکلات بهداشتی و عرضه قلیان پلمپ شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: ساماندهی سفره خانه های سنتی بروجرد موضوع پیچیده ای است و هر آنچه که در حوزه وظیفه ما بوده انجام شده اما به دلیل همپوشانی با برخی از دستگاه ها مشکلات به وجود آمده که نیازمند بررسی بیشتر است.

حجت اله یارمحمدی اضافه کرد: قرار گرفتن برخی از این سفره خانه ها در مسیر رودخانه و راه، مشکلاتی را ایجاد کرده و همین سبب شده تا مجوز دار شدن آنها با مشکل همراه شود.

به گفته وی تا زمانی که این سفره خانه ها مجوز لازم را نداشته باشند نظارت بر بخش های مختلف آنها غیر ممکن است گرچه در حال حاضر نظارت هایی صورت می گیرد اما نظارت مورد نظر زمانی است که سفره خانه ها مجوز لازم را داشته باشند.

یارمحمدی افزود: در ونایی بروجرد ۲۷ سفره خانه سنتی وجود دارد که تنها تعداد اندکی مجوز دارند و مابقی در حال دریافت مجوز بوده و یا بدون مجوز فعالیت می کنند.

رئیس محیط زیست بروجرد با اشاره به مشکلات زیست محیطی در این منطقه افزود: بسیاری از سفره خانه ها در مسیر رودخانه قرار دارند و رعایت مسائل زیست محیطی توسط آنها بسیار ضروری است.

مصطفی مصطفی وند بیان کرد: با توجه به این که اخطارهای لازم از مدت ها قبل داده شده، بسیاری از سفره خانه ها مدیریت پسماند را رعایت می کنند ولی مدیریت پسماند باید در همه سفره خانه ها رعایت شود تا مشکلات زیست محیطی در این منطقه رخ ندهد.

وی تاکید کرد: لازم است که سفره خانه هایی که دراین منطقه گردشگری فعالیت می کنند مجوز لازم را اخذ تا نظارت بهتری صورت گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close