نجوم و کیهان شناسی

تاثیر سیارات مشتری و زهره در تغییرات آب وهوایی زمین

روزهای بروجرد- یک مطالعه جدید نشان داده است که سیارات مشتری و زهره منظومه شمسی در تغییرات آب وهوایی زمین نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، دانشمندان کشف کردند که سیارات مشتری و زهره منظومه شمسی در تغییرات آب وهوایی زمین تاثیرگذار هستند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که کشش گرانشی سیارات مشتری و زهره سبب می‌شود که مدار زمین در اطراف خورشید، هر ۴۰۵ هزار سال تغییر کند که این کار به نوبه خود، بر تغییر الگوهای آب و هوایی زمین تاثیرگذار است.

دنیس کنت، دیرینه مغناطیس شناس “رصدخانه زمین لامونت دوهرتی” (LDEO) دانشگاه کلمبیا  و “دانشگاه راتگرز” و دیگر محققان هسته سنگ‌های دو ناحیه مختلف را مورد بررسی قرار دادند.                 

در گام نخست محققان یک تختال “پارک ملی جنگل سنگی” (Petrified Forest National Park)در ایالت آریزونا را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که سنگ‌های این تختال بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش بوسیله بررسی لایه‌های خاکستر آتشفشانی با ایزوتوپ‌های رادیویی شکل گرفته‌اند.

تختال، تپه‌ای با سطح فوقانی مسطح است. تختال زمانی تشکیل می‌شود که لایه‌ای از سنگ سخت در روی لایه‌های سست تر قرار گرفته و آنها را از سایش و فرسایش محافظت می‌کند. تختال شبیه به تخت تپه ولی از آن کوچک‌تر است.

کنت و دیگر محقان سنگ‌های آریزونا را با نمونه‌های دیگر از سنگ‌های نیویورک و نیوجرسی مقایسه کردند. نتایج بررسی بر روی این نمونه‌ها نشان داد این سنگ‌ها در یک زمان اما در شرایطی کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند. یکی از نمونه‌ها در شرایط مرطوب و دیگری در شرایط خشک تشکیل شده‌اند.

پیش‌تر، دانشمندان رابطه بین مدار زمین و آب و هوا را بر حسب “چرخه‌های میلانکوویچ”(Milankovitch cycles) مورد بررسی قرار داده بودند.

چرخه‌های میلانکوویچ به آن دسته از حرکات زمین می‌گویند که بر روی اقلیم تاثیر می‌گذارند. نام این چرخه‌ها از نام مهندس عمران و ریاضی‌دان صرب به نام “میلوتین میلانکویچ” گرفته شده‌ است.

این رابطه تغییرات مدار زمین، شیب محور زمین و تأثیر آن بر هوا را توصیف می‌کرد. چرخه‌های میلانکویچ هر یک، دوره ۱۰۰هزارساله داشته‌اند که یکی از آنها یک دوره یخی ۴۱ هزار ساله است.

محققان دریافتند فرکانس چرخه‌های کوتاه‌تر در طول زمان تکامل یافته است، اما تعداد دقیق آنها مشخص نیست و برخی از چرخه‌ها بر روی یکدیگر قرار دارند.

این تحقیق جدید می‌تواند دید دانشمندان را نسبت به بررسی زندگی در زمین تغییر دهد.

کنت گفت: اکنون دانشمندان می‌توانند تغییرات اقلیمی، محیط زیست، دایناسورها، پستانداران و فسیل‌ها در سراسر جهان را با این چرخه ۴۰۵ هزار ساله مرتبط بدانند.

این مطالعه در مجله “Proceeding of the National Academy of Scieces” منتشر شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close