اخبار جهان

نشنال اینترست: طی روزهای آینده «نبرد آرماگدون» آغاز خواهد شد

روزهای بروجرد- یک رسانه آمریکایی مدعی است که احتمال رویارویی نظامی میان تل آویو و تهران به سطح بسیار خطرناکی رسیده است و جنگ با ایران ممکن است به پایان جهان منجر شود.

به گزارش مهر، نشنال اینترست در تحلیلی مدعی است که روز ۱۲ ماه می جاری چه بسا سرآغاز مرحله جدیدی در رویارویی آمریکایی-اسرائیلی با ایران باشد که ممکن است به سوی جنگ آخر الزمان «آرماگدون» ختم شود به ویژه که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شود.

رسانه آمریکایی درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی به اهداف ایرانی در سوریه هشدار داد و نوشته است: این حملات احتمالا واکنش ایران ضد اسرائیل بدون در نظر گرفتن تبعات احتمالی تبدیل آن به جنگ گسترده را به دنبال خواهد داشت. تهران ممکن است که دست نیروهای نظامی مورد حمایت خود در منطقه برای انجام حملات ضد اهداف آمریکایی و اسرائیلی در سوریه به ویژه که اگر واشنگتن به فشار بر تهران ادامه دهد، باز بگذارد. حمله به اهداف آمریکایی در منطقه به مراتب آسانتر از حمله به مواضع اسرائیلی ها خواهد بود.

شایان ذکر است که قبلا عبدالباری عطوان در مطلبی درباره افزایش بحران در خاورمیانه آورده بود: «چهار نشانه وجود دارد که احتمال جنگ ایران-اسرائیل را تقویت می کند و مهمترین آن قطع رابطه مغرب با تهران و اخراج سفیرش به طور ناگهانی است.

تحرکاتی در خاورمیانه در حال وقوع است که احتمال رویارویی نظامی بزرگ را تقویت می کند که از جمله آنها می توان به اظهار نظر یک مسئول آمریکایی به شبکه ان بی سی مبنی بر اینکه اسرائیل آماده رویارویی نظامی با ایران می شود و اینکه اسرائیل به دنبال حمایت واشنگتن است و احتمالا جنگ ایران و اسرائیل در سوریه باشد. ما که رسانه های آمریکایی به طور خاص و غربی را می شناسیم باید این موارد را جدی بگیریم.

دوم؛ اینکه مغرب روابط خود با ایران را قطع کرده است و چه بسا این مقدمه ای برای اقدام دیگر کشورهای متحد واشنگتن برای گامهای مشابه باشد به ویژه که کشورهای حوزه خلیج فارس به محض اعلام آن از این موضع گیری استقبال کردند. هر چند که سعد الدین العثمانی نخست وزیر مغرب آنرا صرفا تصمیم مغربی دانسته اما زمان اعلام آن مورد توجه است و نمی تواند از روند تحولات منطقه جدا باشد.

نشانه سوم این است که نجیب ساویرس میلیاردر مصری نیمی از ثروت خود را تبدیل به طلا کرده است و گفته که طلا ملجا امن عامه مردم در زمان بحرانهاست. آنچه ساویرس نگفته این است که تاجران و بازرگانان و سرمایه داران همانند پرندگان و حیواناتی که طوفان و زلزله های را قبل از وقوع آن احساس می کنند، هستند و معمولا احتمالات آنها درباره جنگ درست است. ساویرس همانند تاجران معمولی نیست و روابطش با سیاستمداران جهان عرب زیاد است و گرنه چرا خبرگزاری مانند بلومبرگ مواضع وی را در این زمان انتقال داده است.

چهارمین نشانه، درخواست پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس است که اختلافات خود را کنار بگذارند و بر روی خطر ایران تمرکز کنند. محمد بن سلمان هم اعلام کرده است که موضوع فلسطین در اولویت عربستان نیست و اولویت کنونی مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.

احساس جاری در اروپا نگرانی از موفقیت نتانیاهو در کشاندن منطقه و آمریکا به سوی جنگ است و اینکه شراره خروج آمریکا از برجام باشد و این عدم همراهی با نمایش نتانیاهو را تفسیر می کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سکوت اختیار کرده است و درباره حملات اسرائیل به پایگاه نظامی حماه و ادعاهای نتانیاهو درباره برجام موضعی اتخاذ نکرده است. سئوال این است که واکنش به این اهانت های اسرائیل به روسیه و متحدانش چیست؟

نتانیاهو دروغگوی حرفه ای و قهار در جعل و اقدامات تحریک آمیز است. وی جنگی را برنده نشده و صلحی به دست نیاورده و اتهامات فساد به گردنش نزدیک شده است اما دروغگوهایی مانند وی مورد قبول رئیس جمهور کنونی آمریکا و سیستم نظامی آن که با دیکته های اسرائیل وارد جنگ می شوند، است. ما خواستار جنگ به ویژه در منطقه ما که مردم آن فرصت نفس کشیدن نداشته اند، نیستیم اما اگر رخ دهد چه بسا آخرین جنگها در حال حاضر باشد زیرا اسرائیل این بار از آن سالم بیرون نمی آید مشابه آنچه برای آلمان در جنگهای جهانی اول و دوم رخ داد».

همچنین پایگاه النشره در مطلبی با عنوان «ماه مه ملتهب ترین و خطرناکترین ماه سال ۲۰۱۸ » آورده بود: « تعدد تحولات بین المللی، منطقه ای و داخلی لبنان در ماه مه جاری سبب شده است که این ماه ملتهب ترین و خطرناکترین ماه در سال ۲۰۱۸ به گفته یک منبع وابسته به گروه هشت مارس قلمداد شود. دو حمله ای که اسرائیلی ها به نیروهای ایرانی در سوریه در ماه آوریل گذشته انجام دادند به احتمال زیاد با واکنش ایران در آینده نزدیک پس از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان همراه است و این موضوعی است که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اخیرا احتمال داده است. این از حیث زمان واکنش است اما نحوه آن با ابهام زیادی روبرو است اما آنگونه که برخی منابع احتمال داده اند به طور قطع به دست خود ایرانی ها انجام می شود نه همپیمانان ایران مانند حزب الله و غیره زیرا ایران به طور مستقیم هدف قرار گرفته است و از این رو آنرا به هیچ طرفی واگذار نمی کند و خود آنرا انجام خواهد داد.

برخی منابع احتمال می دهند که ایران با موشکهای دوربرد از یکی از پایگاههایش در نزدیکی جولان اشغالی به سوی اهدافی که هنوز نامشخص است داخل فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد. به گفته این منابع بعید است که هدف تهران گشودن رویارویی بزرگ باشد. زیان اسرائیل متوسط خواهد بود همانگونه که زیان اخیر ایران بود. اما آنچه ایران برایش برنامه ریزی کرده است ممکن است در هر لحظه از کنترل خارج شود به ویژه با توجه به تحرکات آمریکا و اسرائیل و میل واشنگتن برای خروج از برجام و ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره شواهد سری از برنامه هسته ای ایران و مصوبه کنیست اسرائیل مبنی بر اجازه به نتانیاهو و وزیر دفاع برای به راه انداختن جنگ.

شواهد به گونه ای است که احتمال رویارویی اسرائیل و ایران را افزایش می دهد به ویژه که مسئولان آمریکایی اعلام کرده اند که تهران در هفته های اخیر اقدام به افزایش محموله های نظامی به سوریه با هدف حمایت نیروهای ایرانی در برابر اسرائیل کرده است. از سویی دولت آمریکا ۱۲ ماه مه جاری را موعد تصمیم گیری ترامپ درباره ماندن یا خروج از برجام اعلام کرده است و همچنین در ۱۴ ماه مه نیز موعد انتقال سفارت آمریکا به قدس است.

درگیری ایران و اسرائیل در صورتی که وسیع شود در منطقه جغرافیایی مشخصی محدود نخواهد شد به ویژه که محور مقاومت بارها اعلام و تکرار کرده است که جبهه های مرتبط باز است. برخی منابع رویارویی محدود را مطرح می کنند اما اگر دولت آمریکا از مرحله تهدید به کاهش نفوذ ایران در منطقه به مرحله عمل برسد احتمال جنگ فراگیر اسرائیل با حمایت آمریکا وجود دارد. نقش روسیه در مهار اوضاع میان ایران و اسرائیل است و این تنها عاملی است که می توان در مرحله کنونی به منظور جلوگیری از برخورد به آن تکیه کرد اما اگر آنچه رخ خواهد داد با پوشش مسکو باشد زمینه ساز ورود بحران سوریه به مرحله جدید و وارد شدن همه منطقه از جمله لبنان به مرحله خطرناک است».

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close