اخبار ایراناخبار سیاسی

چرا رهبری خودرو خارجی سوار می‎شوند؟

روزهای بروجرد- باشگاه خبرنگاران صداوسیما در یادداشتی با تیتر «چرا رهبری خودرو خارجی سوار می شوند؟» نوشت:

چرا رهبری خودرو خارجی سوار می‎شوند؟

در سال‎های اخیر، انتشار تصویری از یک خودروی خارجی توسط تیم محافظ رهبر انقلاب برای بسیاری شبهه‌ساز شده است. سردار نجات، فرمانده سابق تیم حفاظت از رهبری با نقل خاطره ای به این شبهه پاسخ داده است.

شاید این سوال مطرح شود که چرا رهبری که همواره به استفاده متعصبانه از کالای ایرانی و پرهیز از اشرافی‎گری تاکید دارند سوار این ماشین شده‌اند؟ در اینجا توضیح چند نکته لازم به نظر می‌رسد.

نکته اول اینکه رعایت نکات حفاظتی توسط ایشان به فتوای امام خمینی یک تکلیف شرعی است و انتخاب ماشین برعهده متخصصان تیم حفاظتی ایشان است وگرنه ایشان رغبتی به استفاده از چنین خودرویی ندارند. ایشان در ۲۳ مرداد ۱۳۷۰ در این خصوص فرموده‌اند: «والله اگر من از طرف مردم مورد ملامت قرار نمی‎گرفتم که مرتب ملاحظه‌ جهات امنیتی را توصیه می‎کنند، بنده با ماشین پیکان بیرون می‌آمدم”.

آیت الله خامنه‌ای در ۱۳ آذر ۶۴ در زمان ریاست جمهموری‌شان نیز فرمودند: “بالأخره یک عده‌اى بایستى بنده را محافظت کنند، و محافظت تکلیف شرعى من است، و من مجبورم، و الّا خود من هیچ رغبت و علاقه‌اى ندارم.»

نکته دیگر اینکه باید توجه داشت که قدرت مانور و سرعت و در مجموع توان خودرو برای «ماشین مخصوص حفاظت از شخصیت» مسئله بسیار مهمی است و متاسفانه هنوز در داخل نتوانسته‌ایم که به این حد توان خودرو برسیم. سردار نجات، فرمانده سابق حفاظت در این‌باره خاطره‌ای از رهبری نقل کرده است:

” یک مرتبه حضرت آقا من را صدا کردند و گفتند آقای نجات! اگر پیکان قابل ضد گلوله شدن بود، من به شما می‌گفتم که پیکان برای من بیاورید استفاده کنید، حالا اگر ماشینی مدل بالاتر از این آوردید، دیگر مسئولیت شرعی به عهده خودتان است. باید ماشینی بیاورید که ارزان‌ترین قیمت باشد، حالا چون حفاظت گفته ضدگلوله باشد که بتوانید ضد گلوله اش کنید.

من یادم است مدتها رفتم ایران خودرو و به نتیجه هم رسیدیم که بتوانیم خودرو سمند را گیربکس و موتورش را تقویت کنیم و ضد گلوله کنیم و با مسئول آن موقع ایران خودرو هم به توافق رسیدیم و پکیج آن را هم آماده کردند که من موقعی که به مقام معظم رهبری خبر دادم خیلی خوشحال شدند. ایشان گفتند خیلی هم خوب است که یک خودرو ایرانی را شما ضدگلوله کردید و می توانید به بقیه مسئولین کشور هم بدهید. مسئول ایران خودرو عوض شد و ما موفق نشدیم آن پروژه را به نتیجه برسانیم.”

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close