اخبار ایران

پیشنهاد افزایش سهم‌ سوابق تحصیلی از ۳۰ به ۴۰ درصد در کنکور/سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان در سال جاری

روزهای بروجرد- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از پیشنهاد افزایش سهم‌ سوابق تحصیلی از ۳۰ به ۴۰ درصد در کنکور خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در نشست خبری اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو پیشنهاد آموزش و پرورش در این کارگروه مطرح شد؛ براساس قانون سهم سابقه تحصیلی باید به شکل صعودی افزایش یابد و با توجه به اینکه چند سال است که سهم‌ تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، ۳۰ درصد باقی مانده است، پیشنهاد ما افزایش سهم سوابق به ۴۰ درصد در کنکور با تاثیر قطعی است.

وی افزود: با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی، مشاوران از دوره دوم به دوره اول متوسطه منتقل شدند. یکی از مباحث جدی ما، بحث مشاوران است که امیدواریم‌ امسال سند جامع مشاوره و نیروی انسانی را به اندازه کافی داشته باشیم.

زرفشان افزود: در حال حاضر با بازنگری رشته ها در دانشگاه فرهنگیان، مشاوره به عنوان یک رشته جداگانه تعریف شده است. در حال حاضر تعداد کم‌مشاوران پاسخگوی نیاز دانش آموزان و خانواده‌ها نیستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم ما در سال ۹۷ تعالی مدیریت مدرسه است، اظهار داشت: در سال ۹۷ این برنامه به همه مدارس دوره متوسطه اول و دوم تعمیم خواهد یافت؛  ارتقای کیفیت مدیریت مدرسه و دستیابی به دارس اثربخش، در برنامه تعالی مدیریت دنبال می‌شود. مدیریت مشارکتی و فعال شدن ارکان مدرسه از دیگر برنامه‌های ما به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه برنامه دیگر ما اجرای فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس با رویکرد داوطلبانه و به کارگیری فناوری اطلاعات است، گفت: مدارسی که مدیران آن ها در سال ۹۷ -۹۸ به دلیل بازنشستگی و یا جا به جا از چرخه مدارس خارج می‌شوند، اسامی این مدارس در لیست فراخوان قرار می گیرد تا کسانی که می خواهند برای مدیریت مدرسه اعلام آمادگی کنند؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰ مدرسه در لیست فراخوان ما قرار گرفته اند و بیش از ۱۱ هزار همکاران ما داوطلب شدند. در ۲۴ خرداد ماه آزمون به صورت هماهنگ سراسر کشور برگزار می شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان، برنامه دیگر معاونت به شمار می رود، افزود: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده تا بتوانیم با بکارگیری تعیین صلاحیت مدیران شایسته تری برای مدارس انتخاب کنیم و شایسته سالاری که در بند تحول تاکید شده در قالب این برنامه اجرایی کنیم.

وی در ادامه محور بعدی اقدامات این معاونت را ارتقای آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: سال گذشته سال خوبی برای آموزش های مهارتی بود؛ به طوری که کار گسترده ای میان آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای و ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد. تاکیدات مقام معظم رهبری و انتظارات رییس جمهور مبنی بر گسترش آموزش های مهارتی و توانمندسازی دانش آموزان فضای خوبی را برای توسعه مهارت آموزی ایجاد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شرایط پرداخت دولت در سال ۹۶ خوب نبود، اما بودجه تجهیز هنرستان‌ها به طور کامل تخصیص یافت، گفت: از محل ۲ درصد گاز، در مرحله اول ۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است، سال گذشته ردیف اختصاصی، برای فعالیت های برون سپاری شاخه کاردانش ایجاد شد؛ به این‌ دلیل که ۷۰ هزار دانش آموز در کاردانش در بیرون از آموزش و پرورش مهارت می گذارند و در حال حاضر ۵۰  درصد این‌ اعتبار تخصیص یافته است و امیدواریم مابقی در هفته معلم پرداخت شود.

وی در ادامه از ایجاد دفاتر کاردانش در شهرک های صنعتی خبر داد و گفت: طی توافق با وزارت صنعت و مشارکت ایجاد شده، قرار است در شهرک های صنعتی که تعداد کارخانه های آن بیش از ۱۵۰ مورد است، دفاتر کاردانش ایجاد شود و امیدواریم این روند به ارتقای کیفیت، مشارکت ‌و نزدیک شدن به بازار کار کمک کند.

زرافشان همچنین از اجرای برنامه ایران-مهارت در دوره اول متوسطه است، اظهار داشت: با توجه به اینکه تمهید و مقدمات کار زمان‌بر بود، اجرای آن را با ۱۰ درصد در ۸ استان تحت پوشش قرار دادیم. اجرای این طرح تکمیل کننده و کمک کننده در بخش کار و فناوری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از اقدامات معاونت را آموزش کارآفرینی و ایجاد بازارچه های کسب و کار دانش آموزی اعلام کرد و گفت: این کار  را با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در دوره اول متوسطه آغاز کردیم و در این راستا مربیانی را در استان ها تربیت کردیم که در پژوهش سراها به دانش آموزان آموزش دهند.‌

زرافشان اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات، ایجاد مراکز رشد کارآفرینی است که در برخی استان ها از جمله خراسان راه اندازی شده است. همچنین مذاکراتی برای ایجاد این مرکز در منطقه ۲ آغاز کرده ایم؛ ما در آموزش و پرورش معتقدیم که باید فرهنگ کار و کارافرینی را را از دوره ابتدایی نهادینه کنیم و فکر می کنیم که اقدام بزرگی در جهت اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی دانش آموزان عزیز ما باشد.

وی با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی از ابتدای سال آغاز شده است، گفت: دو درس در کتاب کار و فناوری داریم و علاوه بر جلسات مشاوره برای خانواده‌ها که در طول سال انجام شده، دانش آموزان در آزمون‌ها با رغبت شرکت کرده‌اند. در سند تحول هدایت تحصیلی به شکل فرآیندی دیده شده است و از پایه هفتم آغاز می‌شود و بچه‌ها باید بتدریج با مشاغل آشنا شوند.

زرافشان با تاکید بر اینکه امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی مشابه سال گذشته است، گفت: سال گذشته تجربه نسبتا موفقی داشتیم و زمینه انتخاب حداکثری فراهم و توزیع دانش آموزان مطلوب بود و طبق هدفگذاری انجام شد. بر این اساس ثبت نام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشد ۳۸ درصدی محقق شد. ثبت نام در رشته تجربی کنترل شد و در رشته ریاضی ۱۱ درصد حفظ شد و در رشته انسانی در وضع مطلوبی قرار داشتیم.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close