اخبار بروجرد

پاسخ فریبرز محسنی؛ عضو شورای شهر بروجرد به تذکر عباس گودرزی در مجلس شورای اسلامی

روزهای بروجرد- در پی تذکر شفاهی عباس گودرزی نماینده شهرستان بروجرد در مجلس درباره افزایش عوارض کشتار دام در کشتارگاه بروجرد، فریبرز محسنی عضو شورای شهر توضیحاتی ارائه کرد.

عضو شورای شهر بروجرد با اشاره به تذکر روز چهارشنبه ۲۲ فروردین نماینده بروجرد در مجلس گفت: جناب آقای عباس گودرزی در تذکر خود اشاره داشته است که شورای شهر بروجرد عوارض کشتارگاه را به نحوی افزایش داده که نارضایتی صنف محترم قصابان را در پی داشته است البته ایشان در ادامه اظهار داشته‌اند که مشکلاتی در مورد معیشت کارگران شهرداری بروجرد وجود دارد اما آنچه که ایشان تاکید داشتند اصلاح مصوبه‌ی شورای شهر در مورد عوارض کشتارگاه بروجرد است ضمن تشکر از ایشان بخاطر تلاش‌هایشان اما به نظر می‌رسد در این تذکر به نوعی تناقض دیده می‌شود از یک طرف عنوان می‌شود کارگران و معیشت‌شان مشکل دارند و از سوی دیگر به بالا رفتن عوارض کشتارگاه بروجرد معترض هستند.

فریبرز محسنی افزود: موضوع عوارض در سطح شهر و تصویب آن در حیطه‌ی اختیارات شورای شهر است که هر ساله تحت عنوان دفترچه عوارض محلی به تصویب شورا می‌رسد که پس از تصویب کمیته انطباق که متشکل از فرماندار، رئیس دادگستری و یک نفر عضو شورای استان است در نهایت در استانداری به نمایندگی از وزارت کشور آن را تصویب نهایی می‌کند. ما در دفترچه عوارض محلی سال ۹۷ وقتی به کشتارگاه رسیدیم با بررسی‌های میدانی که انجام گرفت مشخص شد در شهرهای اطراف بروجرد مانند نهاوند، ملایر، خرم‌آباد و شهرهایی که در سطح بروجرد هستند عوارض کشتار دام در مقایسه با بروجرد بسیار متفاوت است حتی اعضای شورای شهر با حضور در چند شهر از جمله کرمانشاه و کهریزک از نزدیک این مسئله را بررسی کردند که مشخص شد در این شهرها عوارض کشتار دام قابل قیاس با بروجرد نیست.

محسنی با اشاره به منابع درآمدی شهرداری تصریح کرد: عوارض دریافتی از جمله پروانه ساختمانی، کشتار دام، عوارض سالیانه خودرو، جرایم ماده ۱۰۰، عوارض کسب و پیشه و… باید رقمی منطقی باشد چون مجموع این عوارض درآمد شهرداری را مشخص می‌کند و باید هزینه‌های خود و عمران شهری را پوشش دهد.

عضو شورای شهر افزود: جناب آقای گودرزی وقتی اشاره می‌کند معیشت کارگران و کارمندان شهرداری بروجرد تامین شود باید اشاره کنند از کجا باید تامین شود؟! آیا شهرداری‌ها همانند ادارات دولتی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند که نگرانی پرداخت حقوق را نداشته باشد؟ یا اینکه باید درآمد ایجاد شود؟ آیا اعتراض  انجام شده از طرف قاطبه مردم شهر بوده یا محدود به صنف محترم قصابان است که در نهایت حدود ۶۰ نفر هستند؟ البته این عزیزان انسان های بسیار زحمتکشی هستند اما بهرحال قیمت گوشتی که گاه در قصابی‌ها عرضه می‌شود به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان هم می رسد.

وی ضمن انتقاد از تذکر نماینده بروجرد در مجلس گفت: آیا اگر به فردی گفته شود برای کشتار دامی که ۸ میلیون تومان ارزش دارد عوارضی در حدود ۹۰ هزار تومان به کشتارگاه  پرداخت کند باید در صحن علنی مجلس تذکر داده شود؟ ما با کشتارگاهی در بروجرد مواجه هستیم که در سال‌های گذشته حقوق کارکنان و پول آب و برق خود را نمی توانسته پرداخت کند. آیا واقعا این شایسته بروجرد است که هنوز کشتارگاه آن بخاطر عدم توانایی پرداخت هزینه نصب چند تیر تلفن،  تلفن ثابت نداشته باشد؟

فریبرز محسنی با اشاره به هزینه های بالای کشتار دام در کشتارگاه بروجرد افزود: فردی که دام خود را برای کشتار به کشتارگاه بروجرد می‌آورد کلی آب و برق  مصرف می‌کند و مشکلات زیست محیطی نیز بوجود می‌آید  در حالی که عوارض کشتار گوسفند در سال ۹۶ بین ۶ الی ۷ هزار تومان و عوارض کشتار گاو حدود ۱۶ هزار تومان بوده، این در حالی است که مثلا در کرمانشاه این مبلغ حدود ۹۰ هزار تومان و در شهرهای دیگر بالای ۱۰۰ هزار تومان است.

وی با تاکید بر اخذ عوارض عادلانه بیان داشت: اگر ما به دنبال پاسخگویی به معیشت کارگران شهرداری و پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در شهر و تحول در فضای سبز شهرمان هستیم  جز این راه چه راه دیگری داریم؟ البته طبیعی است قیمتی که بالا می رود اعتراض هم صورت می گیرد اما شورای شهر همه جوانب این کار را در نظر گرفته است پس از سال‌ها قیمت عوارض کشتار دام تغییر پیدا کرده و افرادی که دام خود را برای کشتار به کشتارگاه می‌آورند باید مبلغ عادلانه‌ای همانند شهرهای اطراف پرداخت کنند.

وی با انتقاد از عباس گودرزی گفت: بنده سئوالم از جناب آقای عباس گودرزی این است که آیا قبل از اینکه این تذکر را در مجلس مطرح کنند نظر شورای شهر را جویا شدند که بعد در یک تریبون ملی این مسئله را مطرح کنند؟ آیا ما بحث مهم‌تری از اعتراض قصابان به افزایش عوارض کشتار دام که برابر با شهرهای اطراف است نداشتیم که ایشان از آن فرصت‌ها برای مطرح کردن دیگر مشکلات شهر استفاده کنند؟

ضمن احترام به تلاش‌های ایشان اما کاش از شورای شهر که بالاتفاق این مصوبه را تصویب کردند سئوال می‌کردند و زوایای مختلف موضوع را آگاه می‌شدند. بهرحال ایشان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است ما نیز نماینده مردم در پارلمان محلی هستیم و انتظار این بود از ریاست محترم شورای شهر قضیه را پیگیری می‌کردند. ما آنچه مربوط به منفعت مردم باشد به جد پیگیری خواهیم کرد ما برای داشتن فضای سبز در خور مردم فرهیخته بروجرد نیاز به بودجه داریم، برای آسفالت و مرمت کوچه‌ها و خیابان‌های شهر نیازمند اخذ عوارض آن هم نه به صورت ناعادلانه بلکه همانند دیگر شهرهای کشور هستیم و این وظیفه‌ای است که قانون و شهروندان عزیز بروجردی بر عهده ما گذاشته‌اند.

محسنی با اشاره به تذکر نماینده بروجرد در صحن علنی مجلس در مورد شورای شهر و همچنین توضیحات ارائه شده افزود: انتظار از نماینده محترم بروجرد این است که با توجه اعلام این موضوع در یک تریبون ملی که امکان دفاع شورای شهر بروجرد وجود نداشته است در اولین فرصت نسبت به تصحیح اظهارات خود اقدامات مقتضی را انجام دهد.

محسنی همچنین در مورد پل شهدای دانش آموز بروجرد نیز گفت: متاسفانه این پل موجبات رنجش شهروندان عزیز بروجردی را فراهم آورده است ساخت این پل بر عهده استانداری لرستان بوده که متاسفانه در سال‌های گذشته بودجه‌ای که باید به این پروژه تعلق می‌گرفت اختصاص پیدا نکرد در حالی که دیگر پروژه‌های مشابه شهرهای استان در این مدت به سرانجام رسیده‌اند، خوشبختانه در دو ماه گذشته با تلاش‌های جناب آقای آریایی سرپرست معاونت عمرانی استانداری روند این پروژه سرعت مناسبی گرفته است و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این پل را افتتاح کنیم.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close