اخبار جهان

نیک هیلی: آماده حمله مجدد به سوریه هستیم

روزهای بروجرد- جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با دستور کار رسیدگی به حمله اخیر آمریکا به سوریه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست روسيه خواستار راي گيري شوراي امنيت براي محکوميت حمله به سوريه شد.

اظهارات نماينده روسيه

نماينده روسيه در سازمان ملل گفت کارشناسان روسي هيچ گونه اثري از سلاح هاي شيميايي در شهر دوماي سوريه نيافتند و هيچ کس هم به علت قرار گرفتن در معرض سلاح شيميايي به بيمارستان مراجعه نکرده است.

واسيلي نبنزيا نماينده دائم روسيه در سازمان ملل در نشست اضطراري شوراي امنيت براي بررسي حملات کشورهاي غربي به سوريه گفت: حمله به سوريه را شديدا محکوم مي کنيم. دلايل غربي ها براي حمله به سوريه شرم آور بود. حمله آمريکا و هم پيمانانش به سوريه تجاوز به يک کشور داراي حاکميت بود. آمريکا و هم پيمانانش، شهر دوما را بهانه قرار دادند که به سوريه حمله نظامي مي کنند.

وي افزود آمريکا و هم پيمانانش براي مردم عادي در سوريه اشک تمساح مي ريزند و اين در حالي است که اقدام هاي آنان سبب بدتر شدن اوضاع در اين کشور مي شود. آمريکا و هم پيمانانش با اقدام خود آشکارا قوانين بين المللي را نقض کردند. حمله نظامي به سوريه ضربه بزرگي به روند سياسي در سوريه وارد کرد.

اظهارات دبير کل سازمان ملل

دبيرکل سازمان ملل در نشست شوراي امنيت اين سازمان گفت: سوريه امروز بزرگترين تهديد براي صلح و امنيت بين المللي به شمار مي آيد و همه اعضاي شوراي امنيت وظيفه دارند خويشتن داري به خرج دهند تا از درد و رنج مردم سوريه کاسته شود.

آنتونيو گوترش افزود: اعضاي شوراي امنيت را به حفظ وحدت و خويشتن داري دعوت مي کنم. هشدار مي دهم که نبايد اجازه داد اوضاع دوباره از کنترل خارج شود. بار ديگر تأکيد مي کنم هر گونه استفاده ار تسليحات شيميايي امري شنيع است. سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي را به تکميل تحقيقاتش تشويق مي کنيم.

اظهارات نماينده آمريکا

نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد گفت: وقت سخن گفتن، ديروز پايان يافت و ما و انگليسي ها و فرانسوي ها دست به اقدام عملي براي مقابله با بکارگيري سلاح شيميايي(!) زديم.

نيکي هيلي مدعي شد: اطلاعات بسياري در دست است که نشان مي دهد دولت سوريه در دوما از سلاح شيميايي استفاده کرده است. اهدافي که ما هدف قرار داده ايم در قلب برنامه شيميايي سوريه قرار داشت. اين واکنش ما بخشي از طرحي است که از سال گذشته ترسيم کرده ايم.

نماينده آمريکا که کشورش به همراه رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي غربي و مرتجع منطقه از حاميان تروريستهاي تکفيري بوده و مسبب نابودي زيرساخت هاي سوريه هستند؛ مدعي شد ما زيرساخت اصلي را که براي توسعه تسليحات شيميايي استفاده مي شد نابود کرديم. راهبرد ما در سوريه تغيير نکرده است اما دولت سوريه، ما را وادار به اين کار کرد!

هيلي گفت: وقتي رئيس جمهور ما خط قرمز تعيين مي کند چنانچه اين خط قرمز نقض شود مسلماً او دست به تحرک مي زند.

وی همچنین افزود: در صورتی که سوریه بار دیگر حمله شیمیایی جدیدی انجام دهد واشنگتن آماده حمله مجدد به سوریه است.

اظهارات نماینده انگلیس

نماینده انگلیس مدعی شد: حملات امروز به سوریه دقیق و موثر بودند. ما اطلاعات دقیقی از اهداف منهدم شده داریم.

وی گفت: اقدامات ما محدود و هدفمند بود و اقدامات ما با یکدیگر به صورت قابل توجهی توانایی رژیم سوریه را برای تحقیق و تولید و بکارگیری حملات شیمیایی کاهش داد.

وی در ادامه مدعی شد: هیچ کس دیگری جز رژیم سوریه توانایی حمله شیمیایی به دوما را نداشته است. داعش اصلا در دوما حضور ندارد!

اظهارات نماینده فرانسه

نماینده گفت: فرانسه هیچ تردیدی ندارد که رژیم سوریه از حملات شیمیایی در دوما استفاده کرده است!

وی در ادامه مدعی شد: به واسطه وتوی مکرر روسیه، شورای امنیت نتوانست به وظایفش در خصوص سوریه عمل کند.

اظهارات نماینده چین

نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز در نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه گفت: چین همواره خواهان حل و فصل سیاسی مناقشات بین المللی و مخالف اقدام نظامی است.

وی افزود: پکن خواهان تحقیقات دقیق درباره احتمال استفاده از تسلیحات شیمایی در سوریه است.

وی گفت: هرگونه اقدام یکجانبه نظامی نقض منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل است. اقدام نظامی حل مسئله سوریه را با بن بست مواجه می کند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close