اخبار ایران

تلاش پزشکی قانونی در رفع مشکل کمبود جسد

روزهای بروجرد- عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: پزشکی قانونی باکمبود جسد امکان آموزش به دانشجویان این رشته را ندارد.
 

یحیی کمالی پور در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص مشکلات پزشکی قانونی به ویژه  در تامین جسد برای آموزش به دانشجویان درمراکز آموزشی، گفت:‌ پزشکی قانونی در طی سالیان گذشته با مشکل کمبود جسد برای تشریح و آموزش  به دانشجویان در مراکز آموزشی روبه رو شده است، به همین دلیل در سال ۹۶ پزشکی قانونی با فراخوانی از تمامی متقاضیان دعوت کرد در صورت تمایل می توانند  رضایتمندی  خود را نسبت به اهداء جسدشان به پزشکی قانونی اعلام کنند.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد درمجلس شورای اسلامی افزود:‌ زمانی که پزشکی قانونی برای تامین جسد فراخوان می دهد،‌ به طورحتم مجوزهای لازم را از مراجع ذی ربط اخذ کرده است، اما نکته مهم و چالش برانگیز فرا روی پزشکی قانونی این است که اگر بخواهیم مجموعه پزشکان، متخصصان و کارشناسان دراین حوزه تربیت پیدا کنند، قطعا باید امکانات و تجهیزات لازم  را نیز دراختیار آنها قرار داد.

وی تاکید کرد:  درحال حاضر در برخی شهرستان ها علت تامه مرگ نیازمند کالبدشکافی است و باید از اعضاء بدن فرد آزمایشاتی انجام شود؛ بنابراین به طورحتم باید افراد جدای از آموزش های تئوریک در میدان عمل هم از تخصص ها و تبحرهای کافی برخوردار باشند؛ از این رو باید اجسادی در اختیارپزشکی قانونی قرار گیرد تا مرحل آزمایش و بررسی ها انجام شود.

کمالی پور با اشاره به اینکه نگهداری از اجساد دارای مدت زمان خاص خود است، افزود: این امکان وجود ندارد که ازجسدی برای مدت های طولانی نگهداری کرده و تمام دانشجویان و کارشناسان ازهمان یک جسد استفاده کنند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید براینکه یکی از گرفتاری های اساسی دراکثر شهرستان ها دربخش پزشکی قانونی نبود متخصص کافی در این حوزه است، تصریح کرد:  دربرخی شرایط یک پزشک کار و وظیفه چند شهرستان را انجام می دهد، با توجه به اینکه پزشکی قانونی حوزه ای سخت و طاقت فرسا است  ودر همین شرایط فعلی پزشکی قانونی دچارکمبود پزشک است.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه دربرنامه ششم مصوب شد پزشکی قانونی نسبت به جذب متخصص اقدام کند، گفت: امیدواریم با نگاه ونگرشی درست درحوزه مسائل فرهنگی این امکان به وجود آید که افراد بتوانند پس از مرگ اجسادشان را دراختیارپزشکی قانونی برایمعاینه علمی و فنی قرار دهند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close