نجوم و کیهان شناسی

اگر می‌خواهید فضانورد شوید، باید این غذا را بخورید!

روزهای بروجرد- قطعاً در سال‌های آینده، سفر‌ها و ماموریت‌های فضایی دگرگون می‌شوند و ما مدت‌زمان طولانی‌تری در فضا خواهیم ماند. سفر به مریخ یا فراتر از آن، نیازمند تامین رفاه و ادامه‌ی حیات فضانوردان است. پس از تامین اکسیژن تنفسی فضاپیماها، تامین غذای فضانوردان مهم‌ترین مساله‌ای است که دانشمندان را بر آن داشته تا فکری به‌حال آن‌ کنند.
اما فکرش را هم نمی‌کنید که دانشمندان به چه چیزی فکر می‌کنند. اخیراً گروهی از دانشمندان، میکروبی را کشف کرده‌اند که می‌توانند ادرار و مدفوع انسان را تجزیه کند. حاصل این تجزیه، ماده‌ای میکروبی و چسبناک است که غنی از پروتئین و چربی است و می‌تواند منبعی مهم برای تامین غذای فضانوردان در سفرهای فضایی طولانی‌مدت باشد.
پرفسور «کریستوفر هاوس» از دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «تبدیل فضولات انسانی به غذا، می‌تواند راه حل تولید غذای فضایی باشد.» انتقال غذا از زمین به فضا هزینه‌بر و دشوار است، در حالی که تولید غذا در فضا هم نیازمند آب و انرژی فراوانی است. پرفسور هاوس می‌گوید: «ما به مفهومی جدید در تولید خوراکی‌های زیستی دست پیدا کرده‌ایم که در آن برخی از میکروب‌ها به‌طور همزمان با فضولات انسانی تصفیه می‌شود. شاید این کار کمی عجیب باشد، اما در آینده پاسخگوی نیاز فضانوردان است.»
البته گفتنی است که این روش در حال حاظر قابل استفاده در ماموریت‌های فضایی نیست، ولی می‌تواند در آینده مشکل تامین غذا در ماموریت‌ها را برطرف کنیم.
مجله علمی ایلیاد
منبع: sbs.com.au

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close