اخبار ایراناخبار بروجرد

“بابا نان داد” ؛ دولت و وظیفه تامین نان سفره های مردم

کلثوم دلیران– همه افرادی که به مدرسه رفته اند خاطرشان هست در کتاب فارسی اول ابتدایی درسی داشتیم که در آن آمده بود، “بابا نان داد” ، “بابا آب داد”.

جمله “بابا نان داد” فقط یک جمله نبود که دانش آموزان آن را می نوشتند و در ذهن می سپردند بلکه یک تفکر بود که به دانش آموز تزریق می شد تا بفهمد نان آور خانواده مردی بنام “پدر” است. همه ما خوب در خاطر داریم پدر خانواده برای همسر و چند فرزندش کار می کرد و خانواده ها از لحاظ معیشتی هم در تنگنا نبودند. هر کس به تناسب درآمدش خرج می کرد بقولا دخلش به خرجش می رسید. و اما پشت این رویه در سطح کلان اقتصادی مدیریتی بود که هم مرد خانه چند قرص نان بر سر سفره ببرد و هم نانی با کیفیت عالی مصرف کنند.

اما امروزه با توجه به وفور امکانات و در دسترس بودن آنها، متاسفانه مخارج بیشتر زندگی ها از درآمد روزانه شان بالاتر است و دخل و خرجشان به هم نمیخورد، همین است وسط ماه کم می آورند. چند نفر از اعضای خانواده کار می کنند تا بلکه امورات زندگیشان بگذرد.

با افزایش تورم و گران شدن بیشتر کالاهای اساسی طی ۷ ماهه گذشته برخی از سرپرستان خانوار حتی توان تامین نان مصرفی روزانه خانواده را ندارند و شرمنده می شوند.

با مراجعه به نانوایی به عینه مشاهده می کنیم افراد ضعیفی که با فقر نسبی دسته و پنجه نرم می کنند نان را به صورت نسیه می خرند و نزد صاحب نانوایی دفتر حسابی هست که بابت خرید نان ماهانه نسیه هایشان را پردخت می کنند و این دردآور است.

امروزه دیگر جمله بابا نان داد کاربردی ندارد و با توجه به تورم موجود که هر روز در حال افزایش است همه اعضای خانواده به دنبال درآمدزایی و کسب شغلهای کاذب هستند تا بتوانند شکم خود را سیر نگه دارند و حداقل مایحتاج روزمره را تامین کنند.

البته دولتمردان و متولیان دست روی دست نگذاشته و همواره در مقاطع مختلف با ایجاد بسته های تشویقی و معیشتی و توزیع عادلانه کالاهای اساسی در مناطق کم برخوردار و میان دهک های پایین جمعیتی در تلاش هستند شکاف اقتصادی بوجود امده را جبران کنند تا بیشتر از این به قشر ضعیف کم درآمد جامعه فشار نیاید.

به نقل از سایت خبری جماران، در جلسه علنی صبح امروز شورای اسلامی در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم نمایندگان با بند پ ماده ۳۱ موافقت کردند. در این مصوبه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با طراحی نظام تأمین اجتماعی چندلایه، مبتنی بر آزمون وسع با هدف کاهش فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد و با شناسایی اقشار کم درآمد با رویکرد اجتماع محور نسبت به ارائه اقلام ضروری در قالب بسته معیشتی پایه به خانوارهای کم درآمد به صورت کالابرگ الکترونیکی اقدام نماید.

گنجاندن این گونه برنامه ها توسط تیم اقتصادی دولت، تنظیم بازار مصرف کالاهای اساسی، کنترل قیمت ها از سوی تعزیرات حکومتی از جمله اقدامات لازم به منظور ارتقاء قدرت خرید مردم و خالی نبودن سفره ها از قوت اولیه زندگی است که خود مستلزم توجه خاص دولت و اهتمام ویژه متولیان امر در این راستا است.

حال با استناد به جمله “بابا نان داد”ی که در کتاب فارسی اول ابتدایی خوانده ایم رئیس دولت مصداق پدر خانواده بوده که موظف است نسبت به تامین نان سفره همه اعضای جامعه دغدغه کافی داشته باشد چرا که همه دنیا می داند در ایران اسلامی وظیفه نان آوردن بر سر سفره ها تا بوده و هست بر عهده پدر خانواده است و فرزندان این جایگاه رفیع را مشق می کنند.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close