اخبار بروجرد

اینک آخرالزمان!

کاوه حدادی- «تخت‌های مربوط به بیماران کرونا در بیمارستان‌های تهران پر شده است». این جمله‌ی امروزِ معاون وزیر بهداشت است.

قابل پیش‌بینی بود که دوباره به چنین روزهایی می‌رسیم. بی‌خیالیِ همزمان مسئولین و مردم پس از فروکشیِ نسبی کرونا، بذر بلا را دوباره در این کشتزار کاشت.

طی چند روز اخیر، آمار مبتلایان کرونا در کشور زیاده شده و سیر صعودی به خود گرفته است.

آمارها از افزایش ابتلا و بستری شدنِ جوان‌ها می‌گوید. شهرهای قرمز زیادند و بسیاری استانها که دوره قرمزی اول را سپری کرده‌ بودند، دوباره در آستانه همان رنگ خطرند. وزارت بهداشت توان سیاسی سابق را ندارد و حتی شایعه استعفای وزیرش هم بر سر زبان‌ها افتاد؛ که پیش از این درباره غافلگیری هولناک هشدار داده بود.

ظاهراً شرایط معیشتی و روانی جامعه به نحوی‌ست که دولت، گزینه پر خطرتر را برگزیده است. حتی مردم نیز حاضر به لغو مراسم عروسی و عبادی و عزا نیستند، که جزء اولویت‌های معیشتی نیست. و همین به یکی از بسترهای مهم گسترش ابتلا بدل شده است.

از طرفی کادر درمانی هم مثل گذشته پر توان و خطرپذیر نیستند. هم از لحاظ جسمی خسته‌اند و هم از عدم همراهی دولت و ناسپاسی‌ها گله‌مندند. در اوج روزهای تلخ که جان می‌سپردند، فقط مشمول تعارفات و عنوان شهید شدند و به محض فروکش شدن موقت بیماری، فراموش شدند.

فروپاشی اقتصاد سلامت، برخی از بیمارستان‌ها را به مرز ورشکستگی نزدیک کرده و حالا در آستانه‌ی پیک دوم، توانی برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ ندارند.

کرونا اَشکال بالینی جدیدی یافته و حتی شایعه‌ی مخوف و اثبات‌نشده‌ای مبنی بر احتمال ورود یک ویروس جهش یافته از چین وجود دارد. ابتلای دوباره‌ی برخی بیماران درمان‌شده، نگران کننده‌ست.

نمی‌دانیم به دلیل درمان ناقص بوده، یا عدم کارایی آنتی‌بادی‌های ابتلای قبلی یا اینکه با ویروسی شبیه آبله‌مرغان طرف هستیم که از بدن حذف نمی‌شود.

بهبودیافتگان قبلی به اشتباه خود را روئین‌تن می‌دانند و حاضر به پذیرش احتمال ناقل شدن و گسترش ویروس توسط خود در جامعه نیستند.

بدتر اینکه مردم هم از ترس برچسب کرونا، در صورت علامت‌دار شدن، حاضر به باور این احتمال نیستند و به همه‌گیری‌اش کمک می‌کنند. قبل از اینکه بیش از این دیر شود، هُشیارتر باشیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close