اخبار بروجردویژه ها

توسعه بروجرد با احیای پروژه‌های قدیمی

فاطمه کاظمی- شهرستان بروجرد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و بیست و نهمین شهر پرجمعیت ایران، قابلیت و ظرفیت‌های فراوانی دارد اما آن طور که باید توسعه نیافته و از توسعه پایدار عقب مانده است.  

یکی از مشکلات اساسی بروجرد در مسیر توسعه، پروژه‌های بر زمین‌مانده زیادی است که سال‌ها روی هم تلنبار شده و به نتیجه مشخصی نرسیده. راه‌آهن دورود- بروجرد، سد آبسرده، کارخانه سامان کاشی، شرکت خودروسازی عظیم‌خودرو و نیروگاه برق از مهم‌ترین پروژه‌های این شهر هستند که خاک می‌خورند.

کلنگ‌زنی راه‌آهن دورود- بروجرد

نماینده بروجرددر مجلس درباره کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن دورود به بروجرد به همشهری توضیح می‌دهد: این پروژه یکی از مطالبات دیرینه شهروندان بروجرد است. قبلا قطار بروجرد به صورت یک ایستگاه و یک آنتن در یکی از روستاهای این شهر به نام دلی‌آباد بود که قطار از دورود به این ایستگاه می‌رسید و سپس دور می‌زد و به خرم‌آباد می‌رفت.

فاطمه مقصودی با تاکید به این‌که شهرستانی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت که چهار طرف آن را شبکه ریلی کشور فرا گرفته، نباید از داشتن راه‌آهن محروم باشد، می‌افزاید: بارها در مجلس از دولتمردان خواستیم تا نگاه ویژه‌ای به بروجرد داشته باشند و سرانجام در جلساتی که با وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم، ایستگاه قطار بروجرد به شبکه ریل سراسری پیوست که ایستگاه دورود- بروجرد- ملایر را شامل خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال پیگیری برای راه‌اندازی دو خط دورود- اندیمشک که به مرکز استان ختم می‌شود و دورود- بروجرد- ملایر که به همدان و کرمانشاه می‌رسد، هستیم. اعتبارات موردنیاز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قرار گرفته و در کمیسیون تلفیق برای این طرح‌ها اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده‌ است. همچنین در جلسه اخیر با وزارتخانه، قرار شد این پروژه هرچه زودتر کلنگ‌زنی شود. بنابراین طی ۴۵ روز آینده شاهد کلنگ‌زنی آن خواهیم بود.

مقصودی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما برای زمان افتتاح پروژه چیست، تأکید می‌کند: بعد از کلنگ‌زنی پیگیری‌های ما ادامه خواهد داشت اما سرعت کار به دولت و اعتباری که برای پروژه در نظر گرفته می‌شود، بستگی دارد. این پروژه خواست مردم، نیاز منطقه و جزو کارهای زیربنایی است. وقتی راه‌آهن، راه، دانشگاه، سد، جاده و این‌ها نباشد، توسعه‌ای هم وجود نخواهد داشت. یکی از شاخص‌های توسعه پایدار، توسعه شبکه حمل و نقل است.

پروژه ۱۸ ساله سد آب‌سرده

پروژه سد آبسرده از ۱۸ سال پیش کلنگ‌زنی شده اما تاکنون پیشرفت فیزیکی خاصی نداشته است. نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس در این‌باره توضیح می‌دهد: آب منطقه هدر می‌رود، کشاورزی آن نابوده شده و صنعت منطقه نیز تعریفی ندارد. بروجرد یک شهرستان کشاورزی است اما آب ندارد، آب موجود هم به علت بی‌توجهی به صورت نامنظم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدررفت آن بالاست. به همین دلیل پیگیری پروژه سد آب‌سرده را در اولویت قرار دادیم و با پیگیری‌های مستمر آن را به ماده ۵۶ بردیم. ماده ۵۶ این پروژه را پذیرفت و مجوز آن در دولت قبل اخذ شد. اکنون پروژه از کمیسیون تلفیق عبور کرده و همه دستگاه‌ها آن را پذیرفته‌اند. سه بانک با ۳۶۲ میلیارد تومان این پروژه را خواهند ساخت.

مقصودی تشریح می‌کند: در صورت افتتاح سد، آب آشامیدنی منطقه تأمین خواهد شد. مردم بروجرد در ۲۵ سال گذشته از آب چاه استفاده کرده‌اند و اکنون چاه‌ها دیگر پاسخگو نیستند. کشاورزی منطقه هم مشکل دارد و باید آب آن تأمین شود. می‌توان به تأمین برق منطقه نیز فکر کرد و به دنبال اشتغالزایی بود.

احداث کارخانه سامان کاشی

سامان کاشی بروجرد زمانی یکی از بهترین واحدهای تولید کاشی نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه بود، به طوری که در مقطعی تولید آن ۴۵ میلیون مترمکعب بود اما این میزان به ۴۵ هزارمتر کاهش پیدا کرد.

کارخانه سامان کاشی بروجرد که دهه هفتاد فعالیت خود را آغاز کرد و حدود ۳۰۰ کارگر داشت، پس از حدود ۲۳ سال به دلایل متعدد از جمله سوء مدیریت، اختلاف سرمایه‌گذار با بانک، بدهی‌های بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی و به روز نبودن تجهیزات و ماشین آلات در سال ۹۳ تعطیل شد و تاکنون هم بازگشایی نشده است. پس از تعطیلی سامان کاشی بارها و بارها از سوی مسئولان وعده‌هایی مبنی بر بازگشایی این واحد تولیدی داده شد اما هیچ کدام از آنها تاکنون محقق نشده‌ است.

نماینده بروجرد در مجلس درباره پروژه کارخانه سامان کاشی که از ۷ سال پیش دچار مشکل شده، توضیح می‌دهد: این کارخانه به دلیل یک مشکل کوچک تعطیل شد و همه ظرفیت‌های آن بلااستفاده ماند؛ آن هم در شرایطی که آمار بیکاری در بروجرد بالاست.

پیگیر موضوع شدیم و آقای رئیس‌جمهور که آن زمان رئیس قوه قضائیه بودند از پروژه بازدید کردند و در حال حاضر، کارخانه در حال احیاست. با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌هایی که وجود دارد، بعید است دوباره بتوان چنین کارخانه‌هایی ساخت، بنابراین احیای چنین پروژه‌هایی شرایط را بهبود می‌بخشد.

شرکت خودروسازی

شرکت خودروسازی عظیم خودرو سالانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کرد اما با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه رها شده است. مقصودی در این‌باره نیز می‌گوید: مشکلات این شرکت در حال حل‌شدن است تا دوباره به چرخه تولید باز گردد.

نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس درباره پروژه نیروگاه برق نیز می‌گوید: پیگیری‌ها برای کلنگ‌زنی این پروژه انجام شده و به شما اطمینان می‌دهم اجرای این پروژه‌ها چهره اقتصادی بروجرد را متحول خواهد کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close