اخبار بروجردگردشگری و میراث فرهنگیویژه ها

“بروجرد” روایتگر معماری ایرانی_ اسلامی + تصاویر

روزهای بروجرد- خانه‌های تاریخی بروجرد آثار زیبا و ماندگاری از معماری ایرانی- اسلامی را در این شهر کهن به یادگار گذاشته است.

لرستان| "تاریخ" میزبان گردشگران؛ "بروجرد" روایتگر معماری ایرانی_ اسلامی + تصاویر

به گزارش تسنیم، بروجرد را می‌توان از شهرهای باستانی ایران برشمرد، شهری که با وجود آثار تاریخی شگرف تجلیگاه معماری ایرانی – اسلامی است و وجود خانه‌های تاریخی زیبا در آن حکایتگر قدمت این سرزمین کهن شده است.

بافت تاریخی بروجرد محدوده‌ای از مناطق مرکزی شهر بروجرد  است که هسته قدیمی این شهر را تشکیل  می‌دهد و مجموعه‌ای بالغ بر ۲۸۰ هکتار از مناطق مرکز و شرق این شهر را شامل می‌شود؛ خانه‌های تاریخی و اعیانی این شهر که تعدادی از آنها به ثبت ملی رسیده است شکوه معماری ایرانی اسلامی را به رخ هر بیینده‌ای می‌کشد.

خانه بیرجندی، خانه طباطبایی و خانه افتخار الاسلام، حاج سیدغفور بریده پز، خانه سلطانی، خانه هجری، خانه باغ دیده ور، خانه باغ بیرجندی از جمله خانه‌های است که قدمت عمده آنها به دوره قاجاریه بر می‌گردد.

 خانه نبوی طباطبایی

خانه حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی از خانه‌های تاریخی دوران قاجاریه در خیابان صفای بروجرد، کوچه هلال احمر و کوچه آقا احمدی واقع شده است؛ این خانه مجلل که متعلق به حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی از روحانیون و خانواده سادات طباطبایی بروجرد بوده معماری بسیار زیبایی دارد به طوری که کاشی‌ها و پنجره‌های چوبی آن در کنار هم صحنه دلنشینی را خلق کرده است.

خانه نبوی طباطبایی این بنای باشکوه سه طبقه و دارای یک حیاط بزرگ است که اطراف آن با نمای آجری و کاشی زیبا مزین شده است؛ ورودی این بنای ارزشمند یک در چوبی بزرگ و سر در آجری دارد که پس از عبور از یک دالان طولانی که در انتهای آن نیز دری ساده به نام هرزه پوش وجود داشته به حیاط اصلی منتهی می‌شود.

 خانه باغ بیرجندی

یکی از خانه باغ‌های تاریخی بروجرد است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد، این خانه باغ زیبا در  بلوار شهید محمد بروجردی ( کمربندی شمالی ) مجاور بوستان بیرجندی واقع شده است.

خانه هجری

این خانه تاریخی زیبا که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یکی دیگر از خانه‌های قدیمی بروجرد است که در خیابان شهدا، کوچه بشیر المعظم و کوچه زمرد واقع شده است و قدمت این بنای بی‌نظیر نیز به دوره قاجاریه بر می‌گردد.

خانه باغ دیده ور

خانه باغ دیده ور از معدود خانه باغ‌های به جا مانده در بروجرد است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد؛ درختان متنوع و کهنسال این باغ سرسبز هنوز هم طروات و تازگی را به چشم هر رهگذاری هدیه می‌دهد پس اگر می‌خواهید منظره زیبا و دل انگیز این باغ قدیمی را ببینید باید به بلوار شهید بهشتی خیابان بوستان باغ خانواده بروید تا از نزدیک شکوه این باغ را بیینید.

خانه بیرجندی

خانه تاریخی بیرجندی که متعلق به دوره قاجاریه است به شیوه درون گرا طراحی شده و شامل بخش های مختلفی مانند سردر، دالان ورودی،حیاط است که در دو طبقه ساخته شده است، این بنای زیبا در خیابان صفا و کوچه هلال جنب هلال احمر واقع شده است.

مجموعه خانه‌های طباطبایی‌های بروجرد

مجموعه مشهور خانه‌های طباطبایی‌های بروجرد که شامل ۲۸۰ هکتار است دارای  یک هسته اصلی است که در آن سه خانه مرحوم حاج‌آقا کمال طباطبایی، مرحوم مغیث الاسلام طباطبایی و مرحوم حاج‌آقا افتخار الاسلام طباطبایی وجود دارد که  این خانه‌های متصل به هم هسته اصلی مجموعه خانه‌های طباطبایی‌ها را تشکیل داده‌اند.

در کنار این  خانه‌های تاریخی زیبا آثار دیگری چون مقبره میرزا محمود صاحب مواهب که از فضلا و دانشمندان این شهر بوده، مقبره جد اعلای طباطبایی‌ها میرزا محمد طباطبایی، خانه مرحوم صدر زاده طباطبایی، خانه مرحوم حاج محمد مصری، خانه مرحوم حاج ابوطالب بیرجندی، خانه مرحوم احمدی طباطبایی،  خانه مرحوم روغنی، خانه روناسی، حاتمی، محمدی، میرزایی و چند خانه دیگر قرار دارد که مجموعه بی‌نظیری را شکل  داده است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close