اخبار بروجرد

درصدهای پنهانی/ نگاهی به دلایل کاهش نرخ مشارکت شهروندان بروجردی در انتخابات گذشته

روزهای بروجرد- الهام شاهدپور: در بيشتر انتخابات انگيزه‌هایی همچون پايبندی به انجام تکاليف شرعی، علاقمندی به سياست، مهارت‌های مشارکتی و احساس اثربخشی سياسی همبستگی معناداری با مشارکت انتخاباتی دارد.

نرخ مشارکت مردم بروجرد در انتخابات دوره قبل مجلس با وجود اینکه نسبت به مجموع کشور بالا بوده به میزان ۵۳ درصد کل واجدان شرایط شرکت در انتخابات در شهرستان بروجرد بود اما در مجموع نرخ مشارکت شهروندان بروجردی در انتخابات مختلف ادوار گذشته نسبت به میانگین کشوری پایین است.

اما دلیل این کاهش نرخ مشارکت شهروندان در انتخابات چیست؟ با نگاهی گذرا به وضعیت حضور شهروندان پای صندوق‌های رأی مشخص می‌شود بسیاری از افرادی که در روز انتخابات در شعبه‌های اخذ رای حاضر شده‌اند از شهروندان ساکن در مناطق کمتر برخوردار، روستایی و حواشی شهر هستند که اغلب حوزه‌های اخذ رای در این مناطق نیز شلوغ شده و رقابت نامردها پرشورتر  برگزار شده است.

این در حالی ست که بسیاری از شعبات اخذ رای در مناطق مرفه شهر با وجود جمعیت قابل توجه ساکن در آنها با حضور کمتری از شهروندان رای گیری در همان ساعات تعیین شده به پایان می‌رسد البته این امر مطلق نیست و از طریق مشاهدات میدانی و تجربیات دوره‌های قبل حاصل شده است.

دلیل را شاید تنها بتوان در یک کلمه جستجو کرد که در برنامه‌ریزی‌های مسئولان نیز آنچنان به چشم نمی‌آید؛ “رفاه”. ساکنان بسیاری از مناطق مرفه شهر بروجرد را پزشکان، مهندسان، فرهنگیان و تجار و بازاریان سرشناس تشکیل می‌دهند که به دلیل رفاه نسبیِ رو به بالا تمایلی به تغییر شرایط شهر و کشور خود ندارند و حضوری نیز در مشارکت های اجتماعی و سیاسی نظیر انتخابات ندارند.

این افراد اغلب به دلیل رفاه و درآمد نسبتا بالا در شهری با هزینه‌های پایین نسبت به شهرهای همسایه، فاقد دغدغه‌های اجتماعی نظیر بیکاری و تنگی معیشت هستند و تغییر نمایندگان، اعضای شورا و یا روسای جمهور تغییری در رفاه و معیشت آنها ایجاد نمی‌کند و اگر هم درصدی از آنها در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی حضور می‌یابند به دلیل انگیزه‌هایی ست که در ابتدای این نوشتار به آنها اشاره شد.

اما ساکنان حواشی شهر و مناطق محروم که اغلب از شهروندانی هستند که در فعالیت‌های این‌چنینی مشارکتی پررنگ دارند به امید تغییر در شرایط کنونی معیشت خود و البته انگیزه برجسته احساس تکلیف شرعی و یا در جستجوی عملی کردن وعده‌های انتخاباتی که شاید آنها را به حداقل‌های معیشتی مثل اشتغال و درآمد برساند در مشارکت‌های سیاسی حضوری فعال دارند.

عده‌ای از این گروه منافع حزبی خاصی را دنبال نمی‌کنند و تنها به امید تغییر فضای حاکم بر شهر و بهبود شرایط زندگی در انتخابات شرکت می کنند.

به هر روی ایجاد تغییر در بروجرد و جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه می‌تواند در بهبود شرایط فعلی موثر باشد و این امر نیز از طریق حُسن انجام وظیفه مسئولان میسر خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close