گوناگون

استان‌های رکورددار اهدای خون در ۱۱ ماه گذشته/آمار اهدای خون در زنان

بر همین اساس مراکز انتقال خون با کاهش ذخایر خون و فرآورده‌های آن مواجه می‌شوند. در کلان شهرها نیز به دلیل ارجاع بیماران و افزایش اعمال جراحی بخصوص در روزهای پایانی سال این کاهش محسوس‌تر است.

روزهای بروجرد- سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن اعلام مقررات اهدای خون در کشور، آمار و ارقام اهدای خون در ۱۱ ماه گذشته را اعلام کرد.

استان‌های رکورددار اهدای خون در ۱۱ ماه گذشته/آمار اهدای خون در زنان
استان‌های رکورددار اهدای خون در ۱۱ ماه گذشته/آمار اهدای خون در زنان

دکتر بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر سال با فرا رسیدن فصل سرما میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون کم می‌شود، گفت: بر همین اساس مراکز انتقال خون با کاهش ذخایر خون و فرآورده‌های آن مواجه می‌شوند. در کلان شهرها نیز به دلیل ارجاع بیماران و افزایش اعمال جراحی بخصوص در روزهای پایانی سال این کاهش محسوس‌تر است.

وی برخی ضوابط اهدای خون را هم تشریح کرد و گفت: مردم هنگام اهدای خون کارت ملی همراه داشته باشند. همچنین باید توجه کرد که سن اهدای خون در کشور ۱۸ تا ۶۰ سال است و آقایان چهار بار در سال و خانم‌ها سه بار در سال می‌توانند در ایران خون اهدا کنند. همچنین وزن اهداکنندگان خون باید بالای ۵۰ کیلوگرم باشد.

حاجی‌بیگی در ادامه با اشاره به آمار اهدای خون طی ۱۱ ماه گذشته در کشور، گفت: طی این مدت ۲ میلیون و ۵۳۳ هزار ۹۹ نفر  جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۹۲۳ هزار ۳۶۶ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند. همچنین از این تعداد ۲۵۳ هزار و ۴۱۸ واحد خون مربوط به اهداکنندگان بار اول بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۷ هزار و ۴۸۰ نفر از بانوان در طی ۱۱ ماهه گذشته موفق به اهدای خون شده‌اند، افزود: در ۱۱ ماهه گذشته استان‌های قزوین، گیلان و آذربایجان غربی بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند. همچنین از فروردین تا پایان بهمن ماه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، بانوان استان‌های اردبیل، کردستان و گیلان بیشترین میزان رشد اهدای خون بانوان را در کشور از آن خود کرده‌اند.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته بانوان لرستانی در صدر اهدای خون بانوان در کشور بوده و نزدیک به ۹ درصد خون اهدا کرده‌اند، ادامه داد: بنابراین بالاترین شاخص اهدای خون در بانوان مربوط به بانوان لرستان است و این درحالیست که شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۴.۵ درصد است. در عین حال بعد از بانوان لرستانی، بانوان استان مرکزی و استان کردستان با هشت درصد بیشترین میزان اهدای خون را در کشور دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه شاخص اهدای خون مستمر در کشور طی ۱۱ ماهه گذشته امسال ۵۸ درصد بوده است، ادامه داد: اهداکنندگان استان سمنان با ۷۹ درصد، استان یزد، بوشهر و خراسان شمالی با ۷۰ درصد بیشترین میزان اهدای خون مستمر را در کشور داشته‌اند. همچنین در این مدت بیشترین میزان اهدای خون در کشور مربوط به استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: در ۱۱ ماه امسال ۳ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۱۵ واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما بین مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است که جزییات آن در جدول زیر می‌آید:

گلبول‌های قرمز فشرده‌شده۳۳۵/۸۲۰/۱ واحد
پلاکت۹۶۲/۸۷۶ واحد
پلاسما۴۱۸/۶۳۷ واحد

حاجی‌بیگی افزود: همچنین در ۱۱ ماهه گذشته از خون‌های اهدایی در کشور بر حسب گروه خونی به ترتیب زیر بوده است و بر اساس آن  ۸۹ درصد گروه‌های خونی مثبت  و ۱۱ درصد گروه‌های خونی منفی در امر اهدای خون مشارکت داشته‌اند.

۲۷ درصدA+۳ درصدA-
۲۱ درصدB+۲ درصدB-
۷ درصدAB+۱ درصدAB-
۳۴ درصدO+۵ درصدO-
۸۹ درصدگروه‌های مثبت۱۱ درصدگروه‌های مثبت

Auch dieses jahr stand der auftakt hausarbeiten schreiben unter dem motto teambuilding

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close